Прийомна сім'я
Прийомна сім’я

Прийомна сім’я — це подружжя або одна повнолітня людина, яка приймає на виховання на свою житлову площу від 1 до 4 дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування. При цьому родина може мати будь-яку кількість біологічних дітей — як тих, хто вже живе окремо від батьків, так і неповнолітніх. У дітей, прийнятих на виховання, залишається офіційний статус і право бути усиновленими. Прийомні діти мають право спілкуватись з біологічною родиною, якщо це не суперечить їхнім інтересам.
Процедура створення прийомної сімʼї
Кого можна прийняти на виховання в прийомну сім’ю
- Дитину-сироту.
- Дитину, позбавлену батьківського піклування.
Рідних братів і сестер розлучати не можна — усі з них, хто не досягнув 18 років, повинні жити разом в одній родині.
Дитина може бути в прийомній родині або до повноліття (у разі, якщо навчається або має інвалідність — до 23 років), або певний строк — наприклад, якщо її усиновлюють або якщо батьки поновлюють можливість піклуватись про дитину (наприклад, повернулись з полону, депортації; виправили життєву ситуацію і створили умови для безпечного виховання дітей тощо).
Під час воєнного стану в прийомну сім’ю можуть тимчасово влаштовуватись і інші діти, які залишились без батьківського піклування, але не мають статусу дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування. Тимчасове влаштування можливе за рішенням служби у справах дітей.
Хто може стати прийомними батьками
Прийомними батьками (або татом чи мамою) може бути сімейна пара або одна повнолітня дієздатна людина, яка не перебуває в шлюбі. Якщо прийомну сім’ю створює подружжя, заява подається від обох, що підтверджує згоду кожного з подружжя на створення такої сім’ї.
Перелік осіб, які не мають права бути прийомними батьками, визначений у статті 212 Сімейного Кодексу України.
Під час влаштування дітей у прийомну сімʼю враховується вік: коли батьки досягають пенсійного віку — усі діти мають досягти повноліття для вибуття із прийомної сімʼї. Якщо пенсійного віку досягає один із прийомних батьків — тривалість перебування дітей визначається за віком молодшого з батьків. В окремих випадках, за згодою сторін, прийомна сімʼя може працювати і після досягнення прийомними батьками пенсійного віку, але не більше, ніж протягом п’яти років.
Перелік необхідних документів
Перш ніж подавати заяву, кандидати в прийомні батьки повинні звернутися за консультацією до служби у справах дітей за місцем проживання фізично або онлайн через портал Дія.
Після отримання консультації кандидати подають заяву і з нею наступний пакет документів:
- Копію паспорту
- Копію РНОКПП або інформацію про відмову від нього
- Документ із унікальним номером запису в Єдиному демографічному реєстрі (за наявності)
- Висновок про стан здоров’я
- Довідку про наявність/відсутність виконавчого провадження стосовно боргових зобов’язань (від кожного з подружжя)
- Довідку про наявність/відсутність судимості для кожного заявника
- Довідку про доходи або про подачу податкової декларації (від заявника)
- Свідоцтво про шлюб або витяг з Держреєстру актів реєстрації цивільного стану
- Документ, що підтверджує право власності на житло або право користування (наприклад, договір оренди)
- Документ, що підтверджує місце проживання (перебування) для заявника і членів його сім’ї, які з ним проживають
- Довідку від психіатра і нарколога для кожного члена сім’ї, який проживає із заявником
- Письмову згоду повнолітніх членів сім’ї, які проживають із заявником, написану в присутності служби у справах дітей або завірену нотаріусом
Подати заяву і документи можна фізично до служби у справах дітей або через портал Дія.
Дія зазвичай підтягує необхідні документи з реєстрів. За потреби можна завантажити їхні скан-копії. Висновок про стан здоров’я і довідка від психіатра і нарколога мають також бути готові до подачі заяви через Дію, адже потрібно буде обов’язково завантажити їхні скан-копії.
Якщо прийомну сім’ю хоче створити подружжя, вони подають спільну заяву, підписану кожним.
Наступні кроки
Служба у справах дітей протягом 5 робочих днів перевіряє документи. Після цього протягом 5 робочих днів відвідує родину кандидата і оформлює акт обстеження житлово-побутових умов.
Кандидат або подружжя кандидатів проходить курс навчання про догляд за дітьми-сиротами і дітьми, позбавленими батьківського піклування. Направляє на навчання служба у справах дітей, до якої подавалась заява, а проводить обласний Центр соціальних служб.
Після завершення курсу кандидат протягом 5 робочих днів отримує довідку і рекомендації щодо створення сімейної форми виховання. Їхні копії отримує і служба у справах дітей. Термін дії довідки про навчання — 24 місяці.
Коли служба у справах дітей має всі документи, вона бере кандидата на облік і готує висновок про доцільність створення прийомної сім’ї.
Після цього відбувається взаємодобір дитини і родини: служба у справах дітей знайомить кандидата з анкетами дітей, яких можна прийняти на виховання. Після знайомства і встановлення контакту з дитиною, надання дитиною згоди (якщо вона здатна дати таку згоду) служба у справах дітей складає про це акт.
Далі виконавчий орган місцевої ради ухвалює рішення про утворення прийомної сім’ї, а прийомні батьки підписують з органом, який ухвалив це рішення, договір про влаштування і виховання дітей.
Прийомні батьки особисто забирають дитину в родину в місці її перебування в присутності представника служби у справах дітей, а також забирають документи і особисті речі дитини.
Більше про те, як можна прийняти дитину в родину, на сайті “Україна для кожної дитини” dity.gov.ua.
Грошове забезпечення і соціальна підтримка прийомних сімей
Фінансування прийомних сімей здійснюється за кошти державного бюджету. Грошове забезпечення прийомним батькам за надання соціальних послуг у прийомних сім’ях встановлюється на рівні одного прожиткового мінімуму для працездатної особи на кожну прийомну дитину й не залежить від пенсії, аліментів, стипендії чи іншої державної допомоги.
Державна соціальна допомога на дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування
Така допомога призначається прийомним батькам у грошовій формі. Батьки мають витрачати кошти на потреби дітей.
Призначення державної соціальної допомоги та грошового забезпечення здійснюється з дати влаштування дитини в прийомну сім’ю до дня досягнення дитиною 18-річного віку включно, а в разі навчання в закладі загальної середньої, професійної, фахової та вищої освіти — до 23-річного віку або до закінчення відповідного закладу освіти.
Дитина з інвалідністю, влаштована в прийомну сім’ю, отримує державну соціальну допомогу до 23 років незалежно від того, чи навчається вона в закладі освіти.
Розмір державної соціальної допомоги становить:
- 2,5 прожиткового мінімуму на дитину відповідного віку,
- 3,5 прожиткового мінімуму на дитину з інвалідністю відповідного віку;
- 2,5 прожиткового мінімуму для працездатної особи для молодої людини від 18 до 23 років;
- 3,5 прожиткового мінімуму для працездатної особи для молодої людини з інвалідністю від 18 до 23 років.
Для призначення допомоги потрібно подати в управління соціального захисту заяву і такі документи:
1) Рішення про влаштування дитини до дитячого будинку сімейного типу або прийомної сім’ї.
2) Документи, що підтверджують статус дитини.
За наявності:
3) Інформація органу державної виконавчої служби про розмір аліментів.
4) Довідка з місця навчання про розмір стипендії.
5) Копія висновку медико-соціальної експертної комісії або медичного висновку лікарсько-консультативної комісії лікувально-профілактичного закладу про дитину з інвалідністю.
6) Копія посвідчення громадянина, який проживає, працює (навчається) на території гірського населеного пункту.
Виплата “Дитина не одна”
Якщо дитина наказом служби у справах дітей тимчасово влаштована в прийомну сім’ю, але ще не набула статусу дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування, вона має право на отримання тимчасової виплати “Дитина не одна”.
Розмір її дорівнює виплаті, яку отримують діти зі статусом сироти або позбавленої батьківського піклування:
- 2,5 прожиткового мінімуму для дітей відповідного віку на кожну дитину,
- 3,5 прожиткового мінімуму для дітей відповідного віку, на кожну дитину з інвалідністю.
Звернутися із заявою про призначення такої допомоги може представник прийомної сім’ї, до якої тимчасово влаштовано дитину, якщо ця родина постійно проживає в Україні.
Допомога оформляється до надання дитині статусу, але не довше ніж на півроку. Надання допомоги може бути продовжено понад піврічний термін, якщо період тимчасового влаштування дитини в прийомній сім’ї теж продовжено наказом служби у справах дітей.
Заяву можна подати до органів соціального захисту населення, ЦНАП або виконавчих органів територіальних громад.
Тимчасова допомога виплачуватиметься органом соціального захисту населення на особовий рахунок отримувача в уповноваженому банку, який він вказав під час заповнення заяви. Також вона може виплачуватися у відділенні Укрпошти за місцем проживання.
Пільги для прийомних сімей
• оплата за газ, світло, воду — 30% (у деяких регіонах відсоток може змінюватися за рішенням місцевої влади, але менше названого бути не може);
• безоплатне харчування прийомних дітей у закладі освіти;
• безоплатний проїзд для прийомних дітей на міських автобусах (трамваях, метро тощо), крім таксі;
• прийомним дітям щорічно виділяються безоплатні путівки в заклади оздоровлення та відпочинку;
Коли термін договору про влаштування дітей до прийомної сім’ї закінчується, дія пільг і виплат припиняється.
Сподіваємось, що інформація корисна. За більш детальною інформацією звертайтесь в службу у справах дітей Миляцької сільської ради.
